BLAHOBYT LIDSTVA
BLAHOBYT LIDSTVA
PROHLÁŠENÍ PŘIPRAVENÉ KANCELÁŘÍ INFORMACÍ PRO VEŘEJNOST
MEZINÁRODNÍHO SPOLEČENSTVÍ BAHÁ´Í
Úvod
V
míře před deseti lety nepředstavitelné se ideál světového míru začíná
stávat skutečností. Překážky, s nimiž se lidstvo potýkalo, a jež se
dlouho zdály nepřekonatelné, se rozpadají. Zjevně
nesmiřitelné
konflikty se začínají poddávat procesu konzultace a hledání řešení a
začíná se objevovat vůle čelit vojenské agresi společnou mezinárodní
aktivitou.V důsledku toho se v masách lidstva i světových vůdčích
osobnostech probouzí již téměř vyhaslá naděj v budoucnost naší planety.
Po celém světě se množí projevy nesmírné
intelektuální a
duchovní energie, jejíž sílící tlak je úměrný zklamání uplynulých
desetiletí. Stále jasněji projevují národy světa touhu po tom, aby byl
učiněn konec konfliktům, utrpení a pustošení, jež se žádné zemi
nevyhýbají. Těchto rostoucích podnětů ke změně je třeba se chopit a s
jejich pomocí překonávat prekážky, jež brání
uskutečnění odvěkého snu o
celosvětovém míru.
Úsilí, jaké takový úkol vyžaduje, nelze vzbudit
pouze voláním po odstranění nespočtu nemocí, jimiž společnost trpí.
Musí být živeno vizí blahobytu lidstva v plném slova smyslu -
uvědoměním si možností duchovního a hmotného blahobytu, jenž se nyní
přiblížil na dosah. Prospěch z něj musejí mít všichni
obyvatelé planety
bez rozdílu, bez kladení jakýchkoli podmínek, jež se nevztahují k
základním cílům takovéhoto nového uspořádání záležitostí lidstva.
Historie v podstatě doposud zaznamenala zkušenosti kmenů, kultur, tříd a národů.
Spolu
s fyzickým sjednocením planety v tomto století a uvědoměním si vzájemné
závislosti všech, kdo na ní
žijí, začínají nyní dějiny lidstva jako
jednoho národa.
Dlouhé a pomalé zušlechťování lidské povahy je
procesem nevyrovnaného vývoje, nepochybně nespravedlivého v poskytování
materiálních výhod. Přesto však, obdařeni bohatstvím genetické a
kulturní rozmanitosti, jež se v průběhu posledních století vyvíjela,
stojí dnes obyvatelé země před
úlohou čerpat ze svého kolektivního
dědictví a vědomě a systematicky vzít na svá bedra zodpovědnost za
vytváření své budoucnosti.
Představa, že vize další etapy
pokroku civilizace by mohla být formulována bez důkladného přehodnocení
postojů, jež v současnosti určují přístup k sociálnímu a ekonomickému
rozvoji, je nerealistická. Takové
přehodnocení se bude muset nepochybně
zabývat praktickými záležitostmi jako jsou metody, využití zdrojů,
plánovací postupy, implementační metodologie a organizace. Postupem
času se však nevyhnutelně objeví zásadní problémy vztahující se na
dlouhodobé cíle, kterých je třeba dosáhnout - potřebné společenské
struktury, důsledky rozvoje zásad
sociální spravedlnosti a povahu i
úlohu vědomostí v uskutečňovámí trvalé změny.
Takové přehodnocení bude skutečně směřovat k hledání širokého konsensu pochopení samotné lidské podstaty.
Nabízejí
se hned dva směry úvah o všech těchto otázkách, ať již v rovině
praktické či koncepční. Na následujících stránkách bychom chtěli
předmět
strategie globálního rozvoje zkoumat právě v těchto dvou
zmíněných rovinách. První z nich se týká převládajících názorů na
povahu a účel procesu rozvoje, druhá rolí přidělených různým jeho
protagonistům.
Předpoklady, na jejichž základě v současnosti
většinou probíhá plánování rozvoje, jsou v podstatě materialistické. To
znamená, že za
použití metody pokusu a omylu je cíl rozvoje definován v
rámci úspěšného rozvíjení těch prostředků zaměřených na dosažení
materiálního blaha ve všech společnostech, které již dnes
charakterizují určité oblasti světa.V diskusi o rozvoji se skutečně
vyskytují rozdíly, které odrážejí rozdílnost kultur a politických
systémů a reagují na
znepokojivé nebezpečí, představované zhoršením
životního prostředí. Avšak základní materialistické premisy zůstávají v
podstatě nezměněny.
S blížícím se koncem dvacátého století je
názor, že přístup k sociálnímu a ekonomickému vývoji postavený na
materialistickém pojetí života, je schopen uspokojit potřeby lidstva,
nadále neudržitelný.
Optimistické předpovědi o změnách, jež vytvoří,
zmizely v neustále se prohlubující propasti, která rozděluje životní
úroveň malé a relativně se zmenšující menšiny obyvatel světa, od
chudoby, kterou zakouší velká většina obyvatelstva zeměkoule.
Tato
nebývalá ekonomická krize spolu s rozdělením společnosti, jaké pomohla
zplodit, odráží
hluboký omyl v pojetí samotné podstaty člověka.Totiž
úroveň odezvy lidských bytostí vyvolané podněty, jež poskytuje současný
řád, jsou nejen nedostačující, ale zdají se ve světle světových
událostí téměř bezvýznamné. Ukazuje se, že dokud rozvoj společnosti
nenalezne vyšší smysl nežli pouhé zlepšování hmotných podmínek, selže v
dosažení i
těchto cílů. Smysl je třeba hledat v duchovní dimenzi života
a v motivaci, jež přesahuje neustále se měnící ekonomické podmínky a
uměle vytvořeným dělením lidských společností na “rozvinuté” a
“rozvojové”.
Spolu s novým definováním smyslu rozvoje bude
třeba znovu se zamyslet nad úlohami, jež v procesu sehrají jeho
protagonisté.
Rozhodující úlohu vlády na jakékoli úrovni není třeba
dále rozvádět. Pro budoucí generace bude však téměř nepochopitelné, že
v době, jež vzdává hold egalitářské filosofii a s ní spojeným
demokratickým principům, se při plánování rozvoje nahlíží na lidstvo v
zásadě jako na pouhého příjemce pomoci a výchovy. Přes uznání principu
účastit je
úloha přisouzená většině obyvatel světa v procesu samotného
rozhododování přinejlepším druhořadá. Omezuje se na výběr z možností
formulovaných jim nedostupnými orgány a určovaných cíli, jež jsou často
neslučitelné s jejich chápáním skutečnosti.
Tento přístup
dokonce podporuje, ať již explicitně či implicitně, zavedený
náboženský
systém. Převládající náboženské smýšlení zatížené paternalistickými
tradicemi se zdá neschopné proměnit prohlašovanou víru v duchovní
dimenze lidské podstaty v přesvědčení o kolektívní schopnost lidstva
povznést se nad svůj materiální stav.
Takový přístup pomíjí závažnost pravděpodobně nejdůležitějšího jevu naší doby.
Pokud
se
skutečně vlády světa snaží prostřednictvím systému OSN postavit nový
světový řád, je stejně tak pravda, že národy světa pohání stejná vize.
Jejich odezva se projevila náhlým narůstáním nesčetných hnutí a
organizací usilujících o společenskou změu na místní, regionální a
mezinárodní úrovni. Lidská práva, pokrok žen, sociální požadavky
na
udržitelný ekonomický rozvoj, překonávání předsudků, morální výchova
dětí, gramotnost, základní zdravotní péče a řada dalších životně
důležitých zájmů představuje pádný důvod k existenci organizací, které
získávají po celém světě stále více stoupenců.
Odpověď
samotných lidí světa na naléhavé potřeby doby je ozvěnou
výzvy
Bahá´u´lláha z před více než sto lety: "Mějte na paměti potřeby věku, v
němž žijete, a soustřeďte své úvahy na jeho naléhavé požadavky a
nároky.”
Transformace v tom směru, kterou začíná pociťovat velký
počet obyčejných lidí - změna, která z hlediska historie civilizace
vypukla tak dramaticky - klade základní otázky týkající se
úlohy
připisované lidstvu při plánování budoucnosti naší planety.
Část I
Základní
kámen strategie, která může zapojit světovou populaci do převzetí
zodpovědnosti za svůj společný osud, musí být vědomí jednoty lidstva.
Zdánlivě
jednoduchý všeobecně používaný koncept, že lidstvo tvoří jeden národ,
vyžaduje zásadní změnu
způsobu, jakým většina institucí dnešní
společnosti vykonává své funkce. Ať již formou struktury civilní vlády
založené na principu soupeření, principu z velké míry formujícího
občanské právo, na glorifikaci třídního a sociálního boje nebo ducha
konkurenčního boje, které tolik v dnešním životě dominují, je konflikt
akceptován jako hlavní motiv
mezilidských vztahů. Uspořádání
společnosti je dalším projevem materialistického pojetí života, které
se během minulých dvou století postupně zakořenilo.
V dopise
adresovaném královně Viktorii více než před sto lety přirovnal
Bahá´u´lláh svět k lidskému tělu. Použil analogii, která ukazuje slibný
model organizace planetární společnosti.
Ve světě jevů skutečně
neexistuje jiný model, na který bychom se mohli realisticky obrátit.
Lidská společnost se neskládá jen z množství rozličných buněk, ale i ze
společenství jednotlivců, z nichž každý je obdařen inteligencí a vůlí,
přesto však způsoby činnosti, jež charakterizují biologickou podstatu
člověka, ilustrují základní principy
existence. Hlavním z nich jednota
v rozmanitosti.
Je paradoxní, že právě celistvost a složitost řádu
lidského těla a perfektní integrace buněk těla v něm umožňuje plné
využití jedinečných vrozených schopností každého z jeho komponentů.
Žádná buňka, ať již přispívá k funčnosti těla nebo se podílí na
blahobytu celku, nežije mimo tělo. Takto
dosažený fyzický blahobyt
nachází svůj smysl v tom, že umožňuje lidskému vědomí vyjádřit se -
tedy smysl biologického vývoje přesahuje pouhou existenci těla a jeho
jednotlivých částí.
Co platí o životě jednotlivce nachází svou paralelu v lidské společnosti.
Lidský
rod je organickým celkem, stojícím na vrcholu procesu evoluce. To,
že
lidské vědomí nutně pracuje skrze nekonečné množství různých myslí a
motivací, v žádném případě neubírá na jeho základní jednotě. Právě
vrozená rozmanitost odlišuje jednotu od homogenity či uniformity. To,
co dnes zažívají národy světa, nazval Bahá´u´lláh jejich společným
dospíváním. Právě v této rodící se dospělosti lidského rodu
najde
princip jednoty své plné vyjádření.
Od nejrannějších počátků
konsolidace rodinného života, se proces organizace společnosti posunul
od jednoduchých struktur klanu a kmene přes nesčetné formy městské
společnosti až ke konečnému zrodu národního státu. Každá etapa
otevírala člověku nepřeberné množství nových možností rozvoje jeho
schopností.
Pokrok lidského rodu se zjevně neodehrával na úkor
lidské individuality . Spolu s tím, jak se zvětšovala organizovanost
společnosti, zvětšovala se i míra, do jaké se mohly
uplatňovat skryté
schopnosti každé lidské bytosti. Protože vztah mezi jednotlivcem a
společností je reciproční, musí se dnes potřebná transformace odehrát
jak v lidském vědomí tak zároveň ve struktuře institucí společnosti.
Strategie globálního rozvoje najde své opodstatnění právě v
příležitostech poskytnutých tímto dvojitým procesem změny. V
tomto
kritickém okamžiku historie musí být cílem vybudovat pevné základy, na
nichž může postupně vyrůstat planetární civilizace .
Kladení
základů globální civilizace vyžaduje vytvoření zákonů a institucí, jež
jsou světové jak svým charakterem tak i autoritou. Takové úslilí se
může začít rozvíjet teprve tehdy, až ti, kdo mají ve svých
rukou
zodpovědnost činit rozhodnutí, celým srdcem přijmou koncept jednoty
lidstva a poté, co s tím spojené principy budou podporovány
vzdělávacími systémy a hromadnými sdělovacími prostředky. Po překročení
tohoto prahu bude uveden do pohybu proces, ve kterém se národy světa
budou moci chopit úlohy formulovat společné cíle a napomáhat jejich
dosažení. Jedině
takováto zásadní reorientace je také může ochránit
před prastarými “démony” etnických a náboženských nesvárů. Jen díky
postupnému uvědomování si toho, že tvoří jediný národ, budou se
obyvatelé planety schopni odvrátit od stereotypů konfliktu, které
dominovaly ve společenském zřízení minulosti a budou se moci začít učit
způsobům spolupráce
a smíření.
“Blahobytu lidstva”, píše Bahá´u´lláh, “míru a bezpečí, nebude dosaženo, dokud nebude pevně ustavena jeho jednota.”
Část II
Spravedlnost
je tou silou, která může proměnit probouzející se vědomí jednoty
lidstva v kolektivní vůli, skrze niž může být s důvěrou vybudována
potřebná struktura života
společenství. Ve věku, ve kterém národy světa
získávají stále větší přístup k nejrůznějším informacím a myšlenkám, se
spravedlnost projeví jako nejvyšší princip úspěšné společenské
organizace. Stále častěji budou předkládané návrhy zabývající se
vývojem planety muset být zkoumány ve světle potřebných norem.
Spravedlnost
na úrovni
jednotlivce je schopnost lidské duše, která každému člověku
umožňuje rozeznat pravdu od klamu. V očích Boha, tvrdí Bahá´u´lláh, “je
spravedlnost ze všeho nejmilovanější", protože každému jednotlivci
umožňuje vidět vlastníma očima a ne očima druhých, poznávat pomocí
vlastních znalostí a nikoliv znalostí druhých či skupiny, jejíž je
součástí.
Spravedlnost vyžaduje nezaujatost ve vlastních úsudcích,
nestrannost v jednání s ostatními a je tak stálým a náročným
společníkem
v každodenním životě.
Na úrovni skupinové je
zájem o spravedlnost nepostradatelným kompasem v kolektivním
rozhodování, protože je jediným prostředkem jakým lze dosáhnout jednoty
v myšlení i konání. Velmi
vzdálená kárnému duchu, jenž se často v
minulosti skrýval za jejím jménem, spravedlnost je praktickým
vyjádřením vědomí toho, že při dosahování lidského pokroku jsou zájmy
jednotlivce a společnosti nerozlučně spjaty. Stane-li se spravedlnost
hlavním zájmem lidské interakce, napomůže se tím atmosféře konzultace,
která umožňuje objektivně zkoumat různé
možnosti a vybrat odpovídající
kroky,
jež je třeba podniknout.V takové atmosféře bude proces rozhodování s
mnohem menší pravděpodobností ovlivněn věčnými sklony k manipulaci a
stranictví.
Dopad na společenský a ekonomický rozvoj je
dalekosáhlý. Zájem o spravedlnost chrání úlohu definovat pokrok od
pokušení obětovat blahobyt většiny lidstva
- a dokonce celé planety - v
prospěch výhod, které privilegovaným menšinám umožní technické
výdobytky. Při návrzích a plánování nedovolí, aby byly omezené zdroje
využívány na projekty vymykající se základním sociálním či ekonomickým
potřebám společnosti. Kromě toho, v angažovanost mas lidstva, na nichž
realizování programů vývoje závisí,
mohou doufat jen takové programy,
které se jeví schopné uspokojit jeho potřeby a jejichž cíle jsou
spravedlivé a objektivní. S tím související lidské vlastnosti, jako
čestnost, vůle k práci a duch spolupráce, pomáhají k dosažení nesmírně
náročných kolektivních cílů, když se každý člen společnosti a skutečně
každá součást společnosti cítí
chráněna zákony platnými pro všechny a
má zajištěny výhody poskytované všem.
Středem diskuse o
strategii sociálního a ekonomického vývoje je proto otázka lidských
práv. Vytvoření takové strategie proto vyžaduje, aby lidská práva byla
zproštěna kfalešných dichotomií, v jejichž zajetí se již tak dlouho
nacházejí. Péče o to, aby každá lidská
bytost mohla požívat svobody
mysli a jednání napomáhající k jejímu osobnímu růstu, neospravedlňuje
kultu individualismu, jenž tak hluboce narušuje mnoho oblastí
současného života. Ani péče o blahobyt společnosti jako celku
nevyžaduje deifikaci státu jako domnělého zdroje blahobytu lidstva.
Právě naopak: historie tohoto století ukazuje až příliš
jasně, že
takové ideologie a stranické programy, kterým dala vzniknout, byly samy
největším nepřítelem zájmů, kterým údajně měly za cíl sloužit. Pouze v
rámci konzultace umožněném vědomím organické jednoty lidstva se mohou
legitimně a tvořivě projevit všechny aspekty zájmu o lidská práva.
Orgánem,
na němž spočinula úloha tento rámec
vytvořit a znemožnit zneužití
proklamování lidských práv, je dnes mezinárodní instituce, která se
zrodila z tragedií dvou ničivých světových válek a ze zkušenosti
celosvětového ekonomického kolapsu. Je příznačné, že se výraz “lidská
práva” začal všeobecně používat teprve od vyhlášení Charty spojených
národů v roce 1945 a od přijetí Všeobecné
deklarace lidských práv o tři
roky později. V těchto historicky důležitých dokumentech byla formálně
uznána sociání spravedlnost jako korelační faktor dosažení světového
míru. Skutečnost, že deklarace byla Valným shromážděním schválena
jednohlasně, jí od samého počátku dala autoritu, jež lety stále narůstá.
Činnost
nejúžeji spjatá se
samou podstatou člověka je poznávání skutečnosti
každým jednotlivcem za sebe sama. Svoboda hledání smyslu existence a
rozvoje darů lidské podstaty, jež ji umožňují, vyžaduje ochranu. Lidské
bytosti musejí požívat svobody poznání. Že je taková svoboda často
zneužívána a že takovému zneužívání jisté rysy současné společnosti
velkým dílem
napomáhají, nic neubírá na platnosti této potřeby. Je to
potřeba, jíž se vyznačuje lidské vědomí a která s sebou nese morální
imperativ formulovat mnoho práv zakotvených do Všeobecné deklarace
lidských práv a jejích stanov. Celosvětové vzdělávání, svoboda pohybu,
přístup k informacím, a možnost účastnit se politického života jsou
aspekty jejího
uplatnění, jež musí mezinárodní společenství jednoznačně
zaručovat. To platí stejným dílem o svobodě myšlení a svobodě vyznání,
včetně náboženské svobody a práva zastávat a přiměřeně vyjadřovat své
názory.
Protože tělo lidstva je nedělitelný celek, každý člen
lidského rodu se do tohoto světa narodí jako svěřenec tohoto celku.
Tento
princip svěřenectví vytváří morální základ většiny ostatních práv
(v zásadě ekonomických a sociálních), jež se nástroje Spojených národů
pokoušejí definovat podobným způsobem. Bezpečnost rodiny a domova,
soukromé vlastnictví a právo na soukromí jsou součástí takového
svěřenectví. Povinnosti ze strany komunity zahrnují
poskytnutí
zaměstnání, péče o duševní a fyzické zdraví, sociálního zabezpečení,
spravedlivých odměn, odpočinku a rekreace a splnění mnoha dalších
rozumných očekávání ze strany členů společnosti.
Zásada
kolektivního svěřenectví také vytváří právo každého člověka očekávat,
že takové kulturní podmínky, jež jsou pro jeho identitu důležité,
jsou
chráněny národním
i mezinárodním právem. Podobnou roli, jakou
hraje v biologickém životě lidstva jeho genetické bohatství a
prostředí, v němž žije, sehrává také obrovské bohatství kulturní
různorodosti, jež se rozvíjelo po mnohá tisíciletí a jež je tak
důležité pro sociální a ekonomický rozvoj lidského rodu, který dnes
prochází stádiem
kolektivního dospívání. Představuje dědictví, jemuž
musí být dovoleno dozrát v globální civilizaci. Na jedné straně je
třeba chránit kulturu před udušením materialistickými vlivy, v jejichž
zajetí se v současnosti nachází. Na druhé straně musí mít kultury
možnost vzájemné interakce v neustále se měnících civilizačních
modelech, osvobozené od
manipulace se stranickými politickými záměry.
“Světlem
lidí”, říká Bahá´u´lláh,”je Spravedlnost”. “Neuhaste ji nepříznivými
větry útlaku a tyranie. Cílem spravedlnosti je, aby mezi lidmi vznikla
jednota. V tomto vznešeném slově vzdouvá se oceán božské moudrosti ,
zatímco knihy světa nemohou pojmout jeho vnitřní
význam.”
Část III
Aby
mohly být normy lidských práv nyní formulované společenstvím národů
propagovány a ustanoveny jako hlavní mezinárodní normy, je třeba znovu
definovat podstatu vztahů mezi lidmi. Současné pojetí toho, co je ve
vztazích přirozené a správné - mezi lidmi navzájem, mezi lidskými
bytostmi a přírodou, jednotlivcem a společností a mezi
členy
společnosti a jejími institucemi - odráží úroveň chápání, jíž lidstvo
dosáhlo v průběhu dřívějších etap vývoje nižšího stupně vyspělosti.
Pokud lidstvo skutečně dospívá, pokud jsou všichni obyvatelé planety
jediným národem, pokud má být spravedlnost rozhodující zásadou
organizace společnosti, potom musejí být změněny současné
představy
vzniklé z neznalosti těchto stále zjevnějších skutečností.
Pohyb
tímto směrem teprve začal. Postupně povede k novému pochopení podstaty
rodiny a práv a povinností každého z jejích členů. Zcela změní roli žen
na každé úrovni společnosti. Vliv na změnu vztahu lidí k práci, kterou
vykonávají, a na jejich chápání toho, jaké
místo zaujímá ekonomická
aktivita v jejich životě, bude převratný.
Přinese to dalekosáhlé
změny v řízení lidských záležitostí a změny institucí, které je budou
vykonávat. Práce rychle se množících nestátních organizací ve
společnosti se tak zracionalizuje. Zabezpečí vytvoření závazné
legislatívy, která bude chránit jak životní prostředí
tak potřeby
národů spojené s vývojem. Tato restrukturalizace či transformace
systému Spojených národů, které s sebou tento pohyb již přináší,
nepochybně povede k ustavení světové federace národů s vlastními
legislatívními, soudními a exekutívními orgány.
Ústřední úlohou
změny konceptu systému mezilidských vztahů je proces, o
kterém
Bahá´u´lláh hovoří jako o konzultaci.“Ve všech záležitostech je třeba
konzultovat", zní Jeho rada. “Vyspělost daru porozumění se projevuje
pomocí konzultace.”
Úroveň tohoto procesu hledání pravdy daleko
převyšuje stereotypy vyjednávání a kompromisu, které charakterizují
dnešní diskusi o lidských záležitostech. Kultura protestu, jež je
dalším
široce převládajícím znakem dnešní společnosti, znemožňuje
dosažení této úrovně. Debata, propaganda, metoda soupeření, celý aparát
stranictví, které jsou po tak dlouhou dobu známými průvodními jevy
kolektivní činnosti, v zásadě maří účel diskuse a ztěžují dosažení
konsensu o pravdě v dané situaci a o zvolení nejrozumnějších kroků
z
možností, které se v daném okamžiku nabízejí.
Bahá´u´lláh však
vyzývá k procesu konzultace, ve kterém se jeho jednotliví účastíci
snaží povznést nad své vlastní názory, aby fungovali jako části jednoho
orgánu, jenž má své vlastní zájmy a cíle. V takové atmosféře, pro
kterou je typická jak upřímnost tak zdvořilost, nepatří
myšlenky
jednotlivci, kterého napadnou během diskuse, ale skupině jako celku. Ta
je přijme, odmítne, nebo změní podle toho, co nejlépe slouží danému
cíli. Konzultace je do takové míry úspěšná do jaké míry všichni
účastníci stojí za rozhodnutími, k nimž dospěli, nehledě na osobní
názory, se kterými do diskuse vstupovali. Za takových podmínek může
být
dřívější rozhodnutí znovu zváženo, pokud praxe ukáže nějaké nedostatky.
Na
konzultaci lze tedy nahlížet jako na výkonné vyjádření spravedlnosti v
lidských záležitostech. Je natolik důležitá pro dosažení úspěchu
kolektivního úsilí, že se musí stát základní součástí životaschopné
strategie sociálního a ekonomického rozvoje. Účast lidí, na
jejichž
podpoře a úsilí vskutku závisí úspěch takové strategie, se stane
skutečností jedině tehdy, až se konzultace stane řídící zásadou každé
činnosti. “Žádný člověk nemůže dosáhnout svého pravého postavení”, zní
Bahá´u´lláhova rada, “nežli skrze svou spravedlnost. Nemůže existovat
žádná síla nežli skrze jednotu. Blahobytu a
zdaru nelze dosáhnout nežli
skrze konzultaci.”
Část IV
Úlohy spojené s
vývojem gobální společnosti volají po úrovni schopností daleko
přesahující vše, čeho bylo lidstvo doposud schopno dosáhnout. Dosažení
takové úrovně bude vyžadovat enormní expanzi v přístupu k vědomostem
jak ze strany jednotlivců tak organizací. Všeobecné
vzdělání bude
nenahraditelným faktorem přispívajícím k tomuto procesu vytváření
schopností, ale toto úsilí může uspět jen pokud bude jak jednotlivcům
tak skupinám v každém sektoru společnosti umožněno získávat vědomosti a
použít je při řízení lidských záležitostí.
Po dobu historie, o
níž máme záznamy, záviselo lidské vědomí na dvou
základních
vědomostních systémech, v nichž postupně nacházely vyjádění jeho
schopnosti: na vědě a náboženství. Tyto dvě síly vytvářely zkušenosti
lidského rodu, skrze ně se lidstvo učilo chápat své okolí, tak byly
objevovány jeho skryté síly a usměrňován jeho morální a intelektuální
život.Působily jeko skutečné základy civilizace. S
výhodou zpětného
pohledu je navíc zřejmé, že účinnost této duální struktury byla vždy
nejvyšší v časech, kdy mohly jak věda tak náboženství pracovat ve
vzájemném souladu. Bereme-li v potaz téměř všeobecnou úctu, již dnes
věda požívá, není třeba její zásluhy rozsáhle dokládat. V kontextu
strategie sociálního a ekonomického vývoje se jedná
spíše o to, jak
vědeckou a technickou činnost organizovat. Pokud je práce, kterou to
vyžaduje, považována především za udržování již vytvořených elit
žijících v malém počtu zemí, je jasné, že obrovská propast, jež takové
uspořádání mezi bohatými a chudými světa vytvořilo, se bude nadále
zvětšovat a přinese s sebou již zmiňované katastrofální
následky pro
světovou ekonomiku. Pokud bude skutečně většina lidstva považována za
uživatele produktů vědy a techniky, jež byly vytvořeny někde jinde,
potom programy, které mají zdánlivě sloužit jejich potřebám, nelze
nazývat vývojem.
Zásadní - a obtížnou - úlohou je proto
rozšíření činnosti na poli vědy a techniky. Tyto mocné
nástroje
společenské a ekonomické změny nesmějí být nadále vlastnictvím
privilegovaných vrstev. Všem lidem musí být podle jejich schopností
umožněno na těchto činnostech se podílet. Kromě vytváření programů,
které poskytnou potřebné vzdělání všem, kdo jsou schopni z něj mít
prospěch, bude taková reorganizace vyžadovat ustavení
životaschopných
středisek vzdělanosti po celém světě, institucí, které zlepší schopnost
národů světa účastnit se získávání a užívání vědomostí. Přes velké
rozdíly ve schopnostech jednotlivců musí být hlavní úlohou strategie
vývoje umožnit všem obyvatelům země bez rozdílu přístup k procesu vědy
a techniky, jenž je jejich společným právem. Známé argumenty k
udržení
současného stavu denně ztrácejí na přesvědčivosti. S tím, jak se
zrychluje tempo revoluce v oblasti komunikačních technologií, jsou
informace a schopnost práce s novými technologiemi stále dostupnější
velkému množství lidí po celém světě ať jsou kdokoli a ať pocházejí z
jakéhokoli kulturního prostředí.
Otázky, před kterými
lidstvo
stojí v oblasti náboženského života, jsou, ačkoli odlišné svou povahou,
stejně nelehké. Pro převážnou většinu obyvatel světa je názor, že
lidská podstata má duchovní dimenzi - že její základní skutečnost je
duchovní - je pravda, která nevyžaduje žádné další důkazy. Je to
chápání reality, které nalézáme v nejrannějších záznamech
historie
civilizace a jež bylo pěstováno po mnohá tisíciletí všemi velkými
náboženskými tradicemi minulosti. Právě jeho trvalé úspěchy v oblastech
práva, umění a zušlechťování lidských vztahů tvoří základ dějin a
dávají jim smysl. V takové či jiné formě jeho podněty denně ovlivňují
životy většiny lidí na zemi a jak dnes události po celém
světě ukazují,
touhy jež probouzí jsou neuhasitelné a zároveň nesmírně mocné. Zdálo by
se tedy zřejmé, že snahy jakéhokoli druhu podporovat lidský pokrok
musejí čerpat z tohoto tak universálního a tak nesmírně tvořivého
potenciálu. Proč tedy nebyly duchovní otázky, před nimiž lidstvo stojí,
ústředním bodem diskuse o vývoji? Proč je většina priorit
- vlastně
nejzákladnějších předpokladů - programu mezinárodního vývoje dosud
určována materialistickými názory na svět, s nimiž se ztotžňuje jen
menšina obyvatel země? Jakou váhu má proklamovaná oddanost principům
všeobecné účasti, která popírá platnost kulturou definovaných
zkušeností účastníků samotných ?
Dalo by se argumentovat tím,
že
duchovní a morální záležitosti byly historicky spjaty s rozpornými
teologickými doktrínami, jež nejsou podložené objektivními důkazy, a
proto tyto záležitosti leží mimo rámec vývoje mezinárodního
společenství.
Přiznat jim jakoukoli významnou roli by znamenalo
otevřít dveře právě takovým dogmatickým vlivům, které napomáhají
sociálnímu
konfliktu a brzdí pokrok člověka. Nepochybně je v tomto
argumentu něco pravdy. Exponenti různých světových teologických systémů
nesou velkou zodpovědnost nejen za špatnou pověst, kterou má víra v
očích mnoha pokrokových myslitelů, ale také za překážky, jež jí byly
stavěny do cesty a za deformaci, kterou utrpěla během neustálé diskuse,
kterou lidstvo
vede o významu duchovna.Vyvodit však z toho závěr, že
odpověď spočívá v odrazování od zkoumání duchovní skutečnosti a
ignorování nejhlubších kořenů lidské motivace je zjevný sebeklam.
Jediný výsledek takové cenzury známý z nedávné historie je odevzdání
budoucnosti lidstva do rukou nové ortodoxie, která tvrdí, že pravda je
amorální a fakta jsou
nezávislá na hodnotách.
Co se týče
pozemské existence, mnohý z největších úspěchů náboženství je morální
povahy. Svým učením a příklady lidských životů tímto učením osvícených,
rozvinuly v sobě lidé všech dob a všech zemí schopnost milovat. Naučili
se ukáznit živočišnou stránku své podstaty a podstoupili velké oběti
pro
společné dobro, naučili se odpouštět, být trpěliví, štědří,
důvěřovat, používat bohatství a jiné zdroje tak, aby sloužily rozvoji
civilizace. Aby tento morální pokrok mohl být převeden do norem
společenského života v širokém měřítku, byly vytvořeny instituce a
systémy. Jakkoli zahlcené nánosy dogmatismu a narušené konflikty mezi
sektami, duchovní
impulsy uvedené do pohybu takovými mimořádnými
postavami jakými jsou Krišna, Mojžíš, Budha, Zoroaster, Ježíš a
Mohamed, měly rozhodující vliv na zušlechťování lidské povahy.
Dát lidstvu větší přístup k vědomostem je úloha nelehká a proto
strategie, jež toto umožní, musí stavět na neustálém a stále
intenzívnějším dialogu mezi vědou a
náboženstvím. Dnes je - či mělo by
být - samozřejmostí, že správné použití vědomostí a dovedností
představujících úspěchy vědy v každé oblasti lidské činnosti na všech
úrovních, závisí na tom, zda se opírá o sílu duchovní odpovědnosti a
morálních zásad. Lidé se například potřebují naučit rozlišovat mezi
fakty a domněnkou - mezi
subjektívními názory a objektívní skutečností.
Míra, do jaké takto kvalifikované instituce a jednotlivci budou moci
přispět k pokroku lidstva bude však záviset na jejich oddanosti pravdě
a na odpoutanosti od nutkání osobních zájmů a vášní. Další schopnost,
kterou věda musí pomoci v lidech rozvíjet, je schopnost přemýšlet v
dimenzi procesu, včetně
historického procesu. Avšak má-li takový
intelektuální pokrok nakonec přispět k podpoře rozvoje, jeho hlediska
nesmí být zamlžena předsudky rasovými, o nerovnosti pohlaví, či
sektářskými názory. Podobně vzdělání lidstva, jež mu umožní účastnit se
vytváření bohatství, pomůže cílům rozvoje jen do takové míry, do jaké
bude tento podnět osvícen
duchovním porozuměním, že služba lidstvu je
smyslem jak života jednotlivce tak uspořádání společnosti.
V
Právě
v tomto kontextu pozvednutí úrovně schopností člověka rozšířením
vědomostí na všech úrovních je třeba potýkat se s ekonomickými
problémy, jimž lidstvo čelí. Jak ukazuje zkušenost minulých desetiletí,
hmotné výhody a úsilí
nelze chápat jako samoúčelné. Jejich hodnota
nespočívá pouze v uspokojování základních potřeb lidstav jako je
přístřeší, potrava, zdravotní péče a podobně, ale v rozšíření rozsahu
schopností člověka. Nejdůležitější roli, kterou ekonomické úsilí musí
ve vývoji sehrát, tedy spočívá ve vybavení lidí a institucí prostředky,
s jejichž
pomocí budou moci dosáhnout skutečného cíle rozvoje, totiž
položení základů nového společenského řádu, který bude moci rozvíjet
nekonečné vnitřní síly skryté ve vědomí člověka.
Úloha, s níž se
musí vypořádat ekonomiccké myšlení, je jednoznačně přijmout tento smysl
rozvoje - a své role v podpoře při vytváření prostředků k
jeho
dosažení. Jen tak se může ekonomika a disciplíny jí příbuzné osvobodit
od spodního proudu materialistických zájmů, jímž jsou nyní vláčeny, a
využít svůj potenciál jako nástroj nezbytný k dosažení blahobytu lidí v
plném smyslu slova. Nikde není potřeba nekompromisního dialogu mezi
vědeckou prací a pohledem náboženství zjevnější .
Sem patří
také
problém chudoby. Návrhy na jeho řešení jsou založeny na přesvědčení, že
materiální zdroje existují, nebo mohou být vytvořeny vědeckým a
technologickým úsilím, které zmenší a nakonec zcela odstraní tento stav
jako charakteristický rys života člověka. Hlavní důvod, proč toho není
dosaženo, spočívá v tom, že potřebný vědecký a
technický pokrok se týká
pouze určitých priorit, které se jen okrajově dotýkají potřeb většiny
lidstva. Má-li být svět konečně zbaven břemene chudoby, vyžaduje si to
radikální změnu těchto priorit. Takový cíl vyžaduje rozhodné hledání
přiměřených hodnot, hledání, jež hluboce prověří jak duchovní tak
hmotné zdroje lidstva. Náboženství bude ve
svých příspěvcích k tomuto
společnému úsilí bržděno do té doby, dokud bude v zajetí sektářských
doktrin, které nerozlišují mezi pokojem ducha a pouhou pasivitou a
které učí, že chudoba je rysem vlastním pozemskému životu a uniknout jí
lze až v “jiném” světě. Aby se mohl úspěšně účastnint boje za dosažení
hmotného blahobytu lidstva, musí
náboženský duch nalézt - ve Zdroji
inspirace, z něhož pramení - nové duchovní koncepty a principy
odpovídající době, jež usiluje o dosažení jednoty a spravedlnosti v
lidských záležitostech.
Nezaměstnanost před nás staví podobné
otázky. Většina současných myšlenkových proudů silně redukovala pojetí
práce na zaměstnání za účelem zisku,
zaměřené na získávání
prosředků ke konzumaci dostupného zboží. Je to cyklický systém:
získávání a konzumace vyúsťují v udržování a rozšiřování výroby zboží,
což
podporuje zaměstnanost. Z hlediska jednotlivce jsou všechny tyto
činnosti nezbytné k zajištění blahobytu společnosti. Neadekvátnost
celkové koncepce je však se však projevuje apatií, již lze pozorovat
mezi mnoha zaměstnanými lidmi všech zemí a také demoralizací rostoucích
mas nezaměstnaných.
Nepřekvapuje tedy rostoucí poznání, že svět
naléhavě
pociťuje naléhavou potřebu nové “etiky práce". A opět, ničím
nelze dosáhnout tak zásadní změny návyků a postojů než pochopením
pramenícím z tvořivé interakce vědeckých a náboženských systémů
poznání. Narozdíl od zvířat, jež jsou závislá na tom, jakou obživu jim
prostředí, v němž žijí, poskytne, lidské bytosti jsou nuceny
využít
obrovský potenciál, jež je v nich skryt, produktívní prací, jež má
uspokojit potřeby jejich i jiných. Tím se stávají účastníky (v jakkoli
skromné míře) procesů rozvoje civilizace. Naplňují cíle, které je
spojují s ostatními. Bahá´u´lláh říká, že práce vědomě vykonávaná v
duchu služby lidstvu, je formou modlitby, způsobem uctívání Boha.
Každý
člověk má schopnost vidět se v tomto světle a právě na tuto jeho
nezcizitelnou schopnost musí strategie apelovat, nehledě na to o jaké
plány se jedná a jakou odměnu slibují.
Žádná užší perspektíva
nebude nikdy vyžadovat od listva celého světa tak obrovské úsilí a
angažovanost, než jaké si budou vyžadovat řešení ekonomických
úloh.
Krize
životního prostředí postavila ekonomické myšlení před problémy
podobného charakteru. Mylnost teorií založených na domněnce, že
schopnost přírody splnit jakékoli požadavky kladené člověkem je
nevyčerpatelná, jsou nyní zcela zjevné. Kultura, která přisuzuje
absolutní hodnotu rozšiřování, získávání a uspokojování lidských
potřeb, je
nucena uznat, že takové cíle nejsou samy o sobě
realistickými vodítky přístupu k problému. Přístupy k ekonomickým
problémům jsou také neadekvátní proto, jelikož používají nástroje
rozhodování, které si nedokáží poradit se skutečností, že většina
hlavních problémů je globálního charakteru a nevztahuje se jen na
určitou oblast.
Upřímná
naděje v to, že této morální krizi je
možné se postavit zbožštěním přírody samé, dokazuje míru duchovního a
intelektuálního zoufalství, ve které tato krize vyústila. Pochopení, že
vše stvořené je organickým celkem a že lidstvo má zodpovědnost starat
se o tento celek, je sice vítané, nepředstavuje však dostatečný vliv,
který by sám o sobě mohl v
myslích lidí vytvořit hodnotový systém.
Pouze zásadní zlom v chápání, jež je v plném slova smyslu jak duchovní
tak vědecké, může vyzbrojit lidský rod schopnostmi, s jakými se bude
moci chopit své historické úlohy a postarat o to, co mu bylo svěřeno.
Všichni
lidé budou dříve či později v sobě muset obnovit chopnost smířenosti,
kladného
postoje k morální disciplíně, a zodpovědnému přístupu k
povinnostem, jež byly až do nedávné minulosti považovány za základní
aspekty lidství. Učení zakladatelů velkých náboženství byla opakovaně v
historii schopna vštěpovat tyto vlastnosti velkému množství lidí, kteří
náboženství přijali. Tyto vlastnosti samy o sobě jsou nyní
ještě
důležitější, ale jejich vyjádřením musí dnes nabýt formy, jež odpovídá
věku dospívání, v němž se dne s lidstvo nachází. A zde je znovu úlohou
náboženství osvobodit sebe sama od utkvělých představ minulosti:
smířenost není fatalismus, morálnost nemá nic společného s puritánstvím
popírajícím život, jež tak často vystupovalo pod jejím jménem,
a
upřímný smysl pro povinnost nepřináší upjatost, ale pocit sebeúcty.
Výsledek,
který přináší neustálé upírání úplné rovnoprávnosti žen a mužů ještě
vyostřuje výzvu vědě a náboženství v ekonomickém životě lidstva. Každý
nezaujatý pozorovatel považuje princip rovnosti pohlaví za základ
realistického uvažování o budoucnosti blahobytu
lidstva na zemi.
Představuje pravdu o podstatě člověka, jež zůstala nepochopena po celé
dlouhé období dětství a dospívání lidstva.
“Ženy a muži”, zdůrazňuje
Bahá´u´lláh “si vždy byli a vždy budou v očích Božích rovni.” Rozumná
duše nemá pohlaví, jakékoli společenské nerovnosti které diktovaly
přežitky minulosti, jsou naprosto
neopodstatněné v době, kdy lidstvo
stojí na prahu dospělosti. Rozhodnutí ustavit plnou rovnost žen a mužů
ve všech oblastech života na každé společenské úrovni bude pro úspěch
úsilí namířeného k zavedení strategie globálního rozvoje nejdůležitější
.
Samotný pokrok v této oblasti bude do velké míry sám o sobě
měřítkem úspěchu jakéhokoli
rozvojového programu. S vědomím důležitosti
ekonomických aktivit v rozvoji společnosti, bude viditelným důkazem
rychlosti pokroku míra, do jaké budou mít ženy možnost podílet se ve
všech obastech na ekonomickém úsilí. Tato úloha přesahuje zajištění
rovného dělení příležitostí, jakkoli je tato důležitá. Vyžaduje si to
zásadní přehodnocení
ekonomických otázek způsobem, který vyzve k plné
účasti řady lidských zkušeností a pohledů, které byly z velké většiny z
této debaty vyloučeny. Klasické ekonomické modely neosobních trhů, kde
lidské bytosti činí autonomní rozhodnutí ve vlastní prospěch, nebudou
moci sloužit potřebám světa motivovaného ideály jednoty a
spravedlnosti. Společnost se bude
stále víc a více potýkat se způsoby
jak vyvinout nové ekonomické modely postavené na porozumění
vycházejícím z vzájemného pochopení sdílených zkušeností, z nahlížení
na lidské bytosti v jejich vzájemných vztazích a z uznání důležitosti
postavení rodiny a komunity pro blaho společnosti. Takový intelektuální
zvrat - se silným důrazem spíše na
aaltruismus nežli na sobectví - musí
čerpat jak z duchovních tak vědeckých smyslů rodu a tisíciletí
zkušeností, jež ženy připravily na to, aby mohly zásadně přispět k
společnému úsilí.
VI
Přemítání o transformaci společnosti
v tomto rozsahu s sebou přináší otázku: jaké síly lze využít k jejímu
dosažení - a také otázku s
tímto úzce spjatou- a sice jaké autoritě
může taková moc příslušet. Stejně jako u jiných průvodních jevů
zrychlující se integrace planety jejích národů, vyvstává naléhavá
potřeba oba tyto všeobecně známé termíny nově definovat.
Nehledě
na tvrzení opaku inspirovaná náboženstvími či ideologiemi byla moc v
minulosti vždy vnímána jako
výhoda, které požívají jednotlivci nebo
skupiny.
Vskutku, často nacházela své vyjádření v používání
prostředků namířených proti druhým. Takováto interpretace moci se stala
neodmyslitelným rysem kultury nejednoty a konfliktu, jež charakterizuje
lidský rod po dobu několika posledních tisíciletí, nehledě na
společenskou, náboženskou či politickou
orientaci, jež byla v tom
kterém období v daných částech světa u moci. Všeobecně vzato, moc byla
atributem jednotlivců, frakcí, národností, tříd a národů. Byl to
atribut, který byl spíše spojován s muži nežli s ženami. Hlavním jeho
výsledkem bylo poskytovat těm, kdo z moci těžili, schopnost získávat,
převyšovat, dominovat, odporovat a
vítězit.
Výsledné historické
procesy nesou zodpovědnost za zhoršení situace blahobytu lidstva a za
překážky výjimečnému rozvoji civilizace. Abychom byli schopni ocenit
výhody, musíme si také přiznat porážky, stejně jako zřejmá omezení
stereotypů v chování, jež jsou plodem obou. Zvyklosti a postoje spojené
s užíváním moci, které se vyvíjely po dlouhou dobu
dětství a dospívání
lidstva, dosáhly svých nejzazších hranic účinnosti. Dnes, v době, jejíž
naléhavé problémy jsou většinou globální povahy, je setrvávání při
myšlence, že moc přináší výhodu určitým částem lidské rodiny, hluboce
pomýlenou teorií, která nenabízí žádnou praktickou službu společenskému
a ekonomickému rozvoji planety. Ti,
kdo se jí přesto budou řídit - a v
dřívějších dobách se jí mohli držet s důvěrou - nyní shledávají své
plány v zajetí nepochopitelných nezdarů a překážek. Ve svém tradičním
konkurenčním chování je moc stejné irelevantní budoucím potřebám
lidstva jako je technologie železničních lokomotiv irelevantní pro
vysílání satelitů na oběžnou
dráhu země.
Tato analogie je více
než výstižná. Dozrávání lidského rodu si vyžaduje, aby se osvobodil od
zděděného způsobu chápání a používání moci. Že je lidstvo schopné
tohoto dosáhnout potvrzuje skutečnost, že ačkoli mu vždy dominovaly
tradiční koncepty, přesto bylo schopné uvažovat o moci ve formě,
důležité k zachování naděje.
Jakkoli nesouvisle a neobratně, lidé z
nejrůznějších prostředí po staletí čerpali širokou škálu tvořivých
zdrojů ze sebe sama, o čemž historie skýtá nepřeberné
množství
příkladů. Nejlepším příkladem je snad síla samotné pravdy, hybná síla
změn spojených s některýni největšími pokroky ve filozofické,
náboženské, umělecké a vědecké zkušenosti lidského rodu. Síla
charakteru představuje další prostřdek mobilizující nesmírnou odezvu,
stejně jako vliv příkladu, ať již v životě jednotlivých lidských
bytostí
či lidských společností. Téměř zcela nedoceněná zůstává síla
pramenící z dosažená jednoty, vliv "tak mocný", slovy Bahá´u´lláha, "že
může ozářit celou Zem."
Společenské instituce budou úspěšné ve
výběru a směrování potenciálu ukrytého v povědomí lidstva do té míry,
nakolik se bude vykonávání moci řídit zásadami, jež jsou v
souladu se
zájmy rychle dozrávajícího lidského rodu. K takovým zásadám patří
povinnost toh, kdo je u moci, získat si důvěru, úctu a upřímnou podporu
těch, komu se snaží vládnout, co nejvíce a otevřeně se radit se všemi,
jejichž zájmů se jejich rozhodnutí přímo dotýká, objektívně posuzovat
skutečné potřeby i aspirace komunit, kterým slouží,
využívat vědeckého
a morálního pokroku tak, aby mohli správně využít zdroje komunity,
včetně energie jejích členů. Žádný jiný princip není tak důležitý nežli
postavit vytvoření a udržení jednoty mezi členy společnosti a členy
jejích administratívních institucí na první místo. Již jsme se zmínili
záležitosti s tímto úzce související, o podporování hledání
spravedlnosti ve všech záležitostech.
Je zřejmé, že takovéto
zásady se mohou plně uplatnit pouze v kultuře, která má demokratického
ducha a která používá demokratické metody. To však neznamená podporu
ideologie stranictví, která si všude troufale přivlastňovala jméno
demokracie a která se dnes přes svůj značný příspěvek lidskému pokroku
v minulosti topí v cynizmu, apatii a korupci, které dala vzniknout. K
výběru těch, kteří na sebe mají převzít kolektivní rozhodování jejím
jménem nepotřebuje společnost politické divadlo nominování,
kandidatury, volební kampaně a náboru. Všichni lidé, kteří se budou
postupně vzdělávat a nabývat přesvědčení, že programy, jež jsou jim
předkládádny, slouží skutečným zájmům vývoje, mají schopnost přijmout
volební postupy, které postupně kultivují způsob výběru institucí, jež
za ně rozhodují.
Proces integrace lidstva se zrychluje a proto
bude třeba, aby ti, kdo budou zvoleni, nahlíželi na své úsilí stále
více z globální perspektívy. Ti, kdo jsou zvoleni, aby spravovali
záležitosti lidí nejen na národní, ale i na místní úrovni, by měli
podle Bahá´u´lláha cítit zodpovědnost za blahobyt lidstva.
VII. část
Úloha vytvořit strategii globálního rozvoje, která dospívání lidstva
urychlí, vyzývá k podstatné změně všech institucí společnosti.
Protagonisty, kterých se tato výzva týká, jsou všichni obyvatelé
planety: lidstvo všeobecně, členové vláních institucí na všech
úrovních, pracovníci sloužící v orgánech medzinárodní spolupráce, vědci
a sociální myslitelé, všichni s uměleckým nadáním nebo přístupem ke
komunikačním médiím a hlavní představitelé nevládních organizací.
Očekávaná odezva se musí zakládat na nepodmíněném uznání jednoty
lidstva, na podpoře nastolení spravedlnosti jako principu
organizujícího společnost a odhodlání využívat v největší možné míře
možnosti, které může poskytnout budování lidských schopností dialog
mezi vědeckým a náboženským géniem rodu. Tato činnost vyžaduje
radikální přehodnocení většiny konceptů a předpokladů, které momentálně
ovládají společenský a hospodářský život. Je třeba, aby je provázelo
přesvědčení, že ať před námi stojí jakkoli dlouhý proces a jakékoli
překážky, lidské záležitosti mohou být spravovány v zájmu skutečných
potřeb lidstva.
Takovéto vyhlídky mohou být něčím víc než
další utopistickou fata morgánou jen tehdy, pokud skutečně skončilo
kolektívní dětství lidstva a svítá jeho věk dospělosti. Předstva, že se
k takovému obrovskému úsilí, o kterém tyto stránky pojednávají, mohou
vzchopit zoufalé a vzájemně antagonistickými národy a národnostní
skupinami, odporuje logickému myšlení. Takovou možnost lze připustit
jen je-li pravdou, což Bahá´u´lláh stvrzuje, že proces společenské
evoluce dospěl k jednomu z rozhodujících milníků, kdy jsou všechny
projevy existence nuceny náhle vstoupit do nových fází vývoje. Názory
předložené v tomto prohlášení jsou inspirované hlubokým přesvědčením,
že takováto velká přeměna lidského vědomí již probíhá. Všem, kteří v
něm cítí známé pohnutky vlastních srdcí, přinášejí ujištění
Bahá´u´lláhova slova, že Bůh v tomto jedinečném dni obdařil lidstvo
duchovními zdroji jež se rovnají úloze, před kterou stojí.
Ó vy, kteří obýváte nebesa i zemi! Co se nikdy dříve neobjevilo, zjeveno jest.
Toto
jest Den, ve kterém jsou lidé zaplaveni nejvznešenější laskavostí, Den,
ve kterém bylo vše stvořené naplněno největší milostí.
Zmatek,
jenž zachvátil lidské záležitosti, nemá obdoby a mnohé z jeho následků
jsou nesmírne ničivé. Lidstvo je obklopeno nepředstavitelnými
nebezpečími. Největší omyl, jakého by se vládci světa v tomto kritickém
bodě mohli dopustit, by bylo dovolit, aby tato krize zpochybnila
konečný výsledek již probíhajícího procesu. Starý svět odumírá a nový
se začíná rodit. Zvyky, postoje a instituce vzniklé v průběhu staletí,
procházejí zkouškami, jež jsou nevyhnutelné, jelikož jsou pro vývoj
lidstva nezbytné. Národy světa musejí prokázat míru víry a
odhodlanosti, aby se mohly vyrovnat s touto obrovskou energii, jíž
Stvořitel všeho obdařil toto duchovní jaro lidského rodu. “Raďte se v
jednotě, “ vyzývá Bahá´u´lláh:
buďte jednotné mysli. Nechť je
každé ráno lepší než večer a každý zítřek bohatší než včerejší den.
Zásluha člověka spočíva v službě a ctnosti, a ne v pohanství bohatství
a majetku. Dbejte, aby vaše slova byla prosta falešných představ a
pozemských tužeb a vaše činy lsti a podezřívání. V mládí či starobě,
vysoce či nízko postavení, nepromrhejte bohatství svých drahocenných
životů na prosazování zla a nízkých zálib, nevynakládejte úsilí na
prosazování vlastních zájmů. Buďte štědří v dnech bohatství a trpěliví
v hodině strádání. Po neštěstí přichází úspěch a po radosti žal.
Vyvarujte se zahálky a lenivosti a lpěte na tom, co lidstvu přináší
užitek. Bděte, abyste nezasévali mezi lidmi semena sváru či ostny
pochybností do čistých a zářivých srdcí.
_____________________________________________________________________
Kancelář informací pro veřejnost Mezinárodního společenství Bahá´í