V. Z poselství Světového domu spravedlnosti
"Pokud jde o tvou další otázku týkající se napjatých vztahů mezi tebou a tvou tchýní a toho, co můžeš udělat, abys zmírnila situaci, máme za to, že bys s pomocí svého manžela a po poradě s ním měla vytrvat ve svém úsilí dosáhnout jednoty v rodině. Z tvého líčení nepřátelského postoje, jenž vůči tobě projevuje tvá tchýně, je jasné, že nebudeš mít snadný úkol. Důležité však je, aby sis jako Bahá'í byla vědoma 'Abdu'l-Baháovy pobídky soustředit se na jednotlivcovy dobré vlastnosti a aby tě tento přístup k tvé tchýni posílil ve tvém předsevzetí dosáhnout jednoty. Nadto ti vytrvalost v modlitbách dá sílu pokračovat ve tvém úsilí."
(6. září 1970)
"Bahá'í, který má nějaký problém, si může přát učinit své vlastní rozhodnutí po modlitbě a zvážení všech stránek věci ve své vlastní mysli, může dát přednost tomu, že vyhledá radu jednotlivých souvěrců nebo profesionálních poradců, například svého lékaře nebo právního zástupce, aby mohl při rozhodování zvážit takovou radu, nebo v případě, kdy se věc týká několika lidí, jako například rodinná situace, může si přát shromáždit ty, kterých se to týká, aby mohli dospět ke kolektivnímu rozhodnutí."
(19. března 1973 Národní duchovní radě Bahá'í Kanady)
"Nemělo by nás překvapovat, že první učitelkou dítěte je matka, neboť prvotní orientace dítěte je k jeho matce. Toto opatření přírody nijak nezmenšuje roli otce v rodině Bahá'í. Rovnost postavení opět neznamená totožnost funkce."
(23. června 1974)
"Vzhledem k problémům, které s tvou ženou prožíváte, Dům spravedlnosti upozorňuje, že jednota vaší rodiny by měla být brána v úvahu především... Například služba Věci Boží by neměla přivodit zanedbávání rodiny. Je důležité zorganizovat si čas tak, aby život vaší rodiny byl harmonický a domácnosti se dostalo takové pozornosti, jakou vyžaduje.
Bahá'u'lláh také zdůraznil důležitost porad. Neměli bychom si myslet, že tato užitečná metoda hledání řešení je omezena na administrativní instituce Věci Boží. Rodinné porady, užívající podrobný a upřímný rozhovor a podněcované vědomím, že je třeba sebeovládání a rovnováhy, mohou být všelékem na domácí konflikty."
(1. srpna 1978)
"Ačkoli služby víře Bahá'í by měl člověk na sebe vzít v duchu oběti, nemůže ztrácet ze zřetele důležitost, jaká se v našem Písmu Svatém připisuje závazkům, které mají rodiče ve vztahu ke svým dětem, stejně jako povinnostem dětí k rodičům."
(19. listopadu 1978)
"Dům spravedlnosti navrhuje, aby veškerá vyjádření v Písmu Svatém týkající se specifických oblastí vztahů mezi muži a ženami byla zvažována ve světle všeobecné zásady rovnosti pohlaví, která byla směrodatně a opakovaně formulována v Posvátných Textech. V jedné ze Svých Desek 'Abdu'l-Bahá prohlašuje: 'V tomto božském věku Boží štědrost zahrnula svět žen. Rovnost mužů a žen byla s výjimkou několika zanedbatelných příkladů úplně a kategoricky vyhlášena. Rozdíly byly zcela odstraněny.' Je nevyhnutelnou skutečností přírody, že se muži a ženy liší v určitých typických vlastnostech a funkcích, důležité je, že na takové nerovnosti zbývající mezi pohlavími pohlíží 'Abdu'l-Bahá jako na 'zanedbatelné'.
Na vztah mezi manžely je třeba pohlížet v souvislosti s ideálem života podle Bahá'í. Bahá'u'lláh vnesl do světa jednotu, a základní jednotou je jednota rodiny. Člověk tudíž musí věřit, že Víra má rodinu posílit, nikoli oslabit, a jedním z klíčů k posilování jednoty je láskyplná porada. Atmosféra v rodině Bahá'í stejně jako v celém společenství by měla vyjadřovat 'základní myšlenku Věci Boží', která, jak prohlásil milovaný Strážce, 'není diktátorskou autoritou, ale prostou družností, není despotickou mocí, ale duchem upřímné a láskyplné pohrady'.
Rodina je však velmi zvláštním druhem 'společenství'. Výzkumné oddělení nenarazilo na žádná tvrzení, která přesně stanovují otce jako odpovědného za 'bezpečnost, rozvoj a jednotu rodiny'..., ale lze vyvozovat z mnoha jemu uložených povinností, že na otce lze pohlížet jako na 'hlavu' rodiny. Členové rodiny mají všichni povinnosti a odpovědnost jeden k druhému i k rodině jako cleku, a tyto povinnosti a odpovědnost se liší od jednoho člena k druhému podle jejich přirozených vztahů. Rodiče mají nevyhnutelnou povinnost vychovávat děti - ale ne naopak, děti mají povinnost poslouchat rodiče - rodiče neposlouchají děti, matka - nikoli otec - dává život dětem, opatruje je v nejútlejším věku a je tak jejich prvním učitelem, odtud dcery mají před syny přednostní právo na vzdělání, a jak napsal Strážcovým jménem jeho tajemník, 'úkol vychovávat dítě podle Bahá'í, jak se znovu a znovu zdůrazňuje ve Spisech Bahá'í, je hlavní povinností matky, jejíž jedinečnou výsadou je vskutku vytvořit ve svém domově takové podmínky, jaké by nejvíce přispívaly jak materiálnímu, tak duchovnímu prospěchu a rozvoji dítěte. Výchova, které se dítěti nejprve dostává prostřednictvím matky, představuje nejpevnější základ jeho dalšího rozvoje'.
V důsledku této své povinnosti má matka právo být podporována svým manželem - manžel nemá výslovné právo být podporován svou manželkou. Tuto zásadu manželovy povinnosti starat se o rodinu a chránit ji lze spatřovat uplatněnou rovněž v dědickém zákoně bez závěti, který zajišťuje, že obydlí rodiny po otcově smrti nepřechází na jeho vdovu, ale na jeho nejstaršího syna, zároveň má syn povinnost postarat se o matku.
V této souvislosti vzájemných a doplňujících se povinností a odpovědnosti má člověk číst Desku, v níž 'Abdu'l-Bahá vyzývá:
'Ó služebnice Samobytného Pána! Snažte se, abyste dosáhly cti a privilegia určeného ženám. Největší slávou žen je bezpochyby oddaná služba u Jeho prahu a poslušnost u Jeho dveří, je to pozorné srdce a chvála neporovnatelného Boha, je to upřímná láska k ostatním služebnicím a k neposkvrněné cudnosti, je to poslušnost a ohledy k manželovi, výchova dětí a péče o ně, a je to klid, důstojnost a vytrvalost ve vzpomínce na Pána a největší zanícení a lpění na Pánu.'
Tato výzva k nejvyššímu stupni duchovnosti a odříkání by neměla být chápána jako zákonem uznávaná definice dávají manželovi naprostou pravomoc nad manželkou, neboť v dopise napsaném jednomu věřícímu 22. července 1943 napsal jménem milovaného Strážce jeho tajemník:
'Strážce ve svých poznámkách o vztazích rodičů a dětí, manželek a manželů v Americe chtěl vyjádřit, že v té zemi mají děti sklon být příliš nezávislé na přáních svých rodičů a chybí jim úcta, která rodičům náleží. V některých případech mají také ženy sklon uplatňovat nespravedlivou míru převahy nad svými manžely, což ovšem není správné, o nic správnější, než kdyby manžel měl nespravedlivou převahu nad manželkou.'
Ač probíhá porada ve kterékoli skupině sebelaskavěji, jsou nicméně záležitosti, v nichž občas nelze dosáhnout jednoty. V duchovní radě se toto dilema řeší většinovým počtem hlasů. Nemůže však být většina tam, kde se jedná pouze o dvě strany, jako v případě manželů. Jsou tedy chvíle, kdy by se žena měla podrobit manželovi a chvíle, kdy by manžel měl ustoupit své ženě, ale žádný by nikdy neměl uplatňovat nespravedlivou převahu nad druhým. Stručně řečeno, vztah mezi manželi by měl být takový, jak se naskýtá v modlitbě zjevené 'Abdu'l-Baháem, která se často předčívá na svatbách Bahá'í: 'Jsou vpravdě oddáni v poslušnosti Tvého příkazu. Učiň, aby se stali znamením souladu a jednoty až do konce časů.'
Toto všechno jsou vztahy uvnitř rodiny, ale mezi muži a ženami existuje mnohem širší oblast vztahů než v rámci domova, a také tuto bychom měli uvážit v kontextu Bahá'í společenství, ne v kontextu minulých nebo současných společenských norem. Například i když je matka prvním vychovatelem dítěte a nejdůležitějším formativním vlivem jeho vývoje, má otec také povinnost vychovávat své děti, a tato povinnost je tak závažná, že Bahá'u'lláh prohlásil, že otec, který ji neplní, pozbývá práv svého otcovství. Podobně, ačkoli prvotní povinnost podporovat rodinu finančně je uložena muži, v žádném případě to neznamená, že místo ženy je omezeno na domov. 'Abdu'l-Bahá naopak prohlásil:
'V tomto Bahá'u'lláhově Zjevení jdou ženy v jedné řadě s muži. V žádné činnosti nebudou ponechány pozadu. Jejich práva a práva mužů jsou stejného stupně. Vstoupí do všech administrativních odvětví politického života. Dosáhnou ve všem takového stupně, jaký bude považován za nejvyšší místo ve světě lidí, a zúčastní se všech událostí.'
(Pařížské promluvy, str. 182)
a opět:
'Tak se stane, že když se ženy budou plně a rovnocenně podílet na záležitostech světa, vstoupí sebejistě a zdatně do velké arény zákonů a politického života, války ustanou, ...'
(Vyhlášení světového míru, sv. II.str. 369)
V Desce světa Bahá'u'lláh Sám předvídal, že ženy budou stejně jako muži živitelkami rodiny, když uvedl:
'Každý, muž nebo žena, by měl předat osobě, které důvěřuje, část toho, co si vydělal obchodem, zemědělstvím nebo jiným zaměstnáním, na výchovu a vzdělání dětí, aby to bylo vydáno na tento účel s vědomím správců Domu spravedlnosti."
(Bahá'u'lláhovy Desky, str. 90)
Velmi důležitým prvkem v dosažení takové rovnosti je Bahá'u'lláhovo nařízení, že chlapci i dívky musí být ve školách vyučováni podle v podstatě stejných osnov."
(28. prosince 1980, Národní duchovní radě Bahá'í Nového Zélandu)
Pozn.: Pokud není uvedeno jinak, jsou tyto výňatky určeny jednotlivým věřícím.
Literatura použitá v této sbírce
Výchova Bahá'í: Sbírka vydaná Světovým domem spravedlnosti (Haifa, Světové centrum Bahá'í, srpen 1976)
č. 7 z řady sbírek sestavených SDS a vydaných BPT
Výňatky z učení Bahá'í odrazujícího od rozvodu: Sbírka vydaná SDS (Haifa, Světové centrum Bahá'í, leden 1980)
Velebeno budiž jméno Tvé: Modlitby a úvahy pro děti z Bahá'í Písma svatého (Londýn, Bahá'í Publishing Trust, 1976)
Pařížské promluvy: 'Abdu'l-Baháovy projevy v Paříži 1911 - 1912 (Londýn, Bahá'í Publishing Trust, 1969)
Vyhlášení světového míru: Projevy, které 'Abdu'l-Bahá 'Abbas pronesl během své návštěvy Spojených států amerických v roce 1912 (Wilmette, Nakladatelský výbor Bahá'í, 1943)
Výběr z 'Abdu'l-Baháových Spisů (Haifa, Světové centrum Bahá'í, 1978)
Výběr z Bábových Spisů (Haifa, Světové centrum Bahá'í, 1977)
Odpovědi na některé otázky: ed. Barney, Laura Clifford (Wilmette, Nakladatelský výbor Bahá'í, 1981)
Hvězda na Západě: Časopis Bahá'í
(Vydáván v letech 1910 - 1933 v Chicagu a Washingtonu, D.C., úředními jednatelstvími Bahá'í)
'Abdu'l-Bahá 'Abbas: Desky
(Chicago, Nakladatelství Bahá'í, sv. 1, 1909, sv. 2, 1915, sv. 3, 1916)